Kentekenbewijs kwijt

Sinds 2014 ontvang je het kentekenbewijs in de grootte van een creditcard. Hiermee wordt de papieren kentekenbewijs vervangen. Voordeel van de nieuwe kentekenbewijs is vooral de formaat (het past in je portemonnee), is veilig en het verkopen van gestolen voertuigen wordt moeilijker. Bestaande voertuigen krijgen bij de verkoop of bij het op naam zetten van de nieuwe eigenaar een kentekencard. Voor nieuwe voertuigen geldt dit bij de aflevering. Op de voorkant (deel 1) van de kentekencard staan gegevens uit het kentekenregister zoals het kenteken, datum van eerste toelating, datum van tenaamstelling, meldcode en de naam van de eigenaar. Op de achterkant staan specifieke gegevens over het voertuig zoals merk, kleur, massa, vermogen en brandstof.

Kentekencard kwijt

Het kan voorkomen dat je het kentekenbewijs kwijt raakt. Aanvragen van een nieuwe kentekenbewijs kan via de website van de RDW. Ook als het kentekenbewijs gestolen is. Als je een nieuwe kentekencard gaat aanvragen moet de voertuig wel op je naam staan.

Bij het kentekencard krijg je een tenaamstellingscode van negen cijfers welke bestaat uit twee delen. De tenaamstellingscode neemt de functie over van het overschrijvingsbewijs. De tenaamstellingscode heb je nodig als je een voertuig gaat verkopen, voertuig wilt inruilen of schorsen en wanneer je het gaat slopen. De eerste deel van de code krijg je als het voertuig op je naam komt, bijvoorbeeld bij het postkantoor. Vervolgens ontvang je per post de kentekencard met de tweede deel van de tenaamstellingscode. Bewaar de volledige tenaamstellingscode apart van de kentekencard.

Kentekenbewijs aanvragen

  1. Op de website vervangend kentekenbewijs aanvragen kies je voor de eerste optie (kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen).
  2. Vervolgens vul je in het online formulier de gegevens in van het voertuig zoals je naam, burgerservicenummer, het kenteken, chassisnummer en e-mailadres.
  3. De kosten voor de aanvraag zijn € 31,50. Betalen kan met de betaalmethode iDEAL.
  4. Na de aanvraag ontvang je een e-mail met de gegevens.
  5. Binnen vier werkdagen ontvang je van de RDW het kentekenbewijs per post.


Het kentekenbewijs tot 1 januari 2014 bestond uit:

  • Voertuigbewijs deel 1A: Het deel met de voertuiggegevens.
  • Tenaamstellingsbewijs deel 1B: Gegevens van de voertuig eigenaar.
  • Overschrijvingsbewijs: Deze heb je nodig bij de overschrijving van het voertuig. Bewaar deze thuis op een veilige plek.

Kentekenbewijs aanvragen:
– https://dienstenportaal.rdw.nl/kentekenbewijs-aanvragen-particulier/Paginas/Product.aspx